30 Květen 2010
|S množícími požadavky na získání či opravu identického gumového sedla spolujezdce s řidičem ke stroji NSU OSL- ZDB si dovoluji popsat a nabídnout podle mne schůdnou a šetrnou úpravu přestavby sic sedla Drilastic z tzv. velkého provedení na provedení střední.
Proč velký sic Drilastic , co to znamená a proč zrovna z něho je vhodná přestavba?
Vede mě k tomu návrhu snadnější dostupnost sedla spolujezdce značky Drilastic tzv. velkého provedení oproti méně dochovanému provedení střednímu a především odzkoušená jistota "sladění tvarů sedel" a konstrukcí , vedoucí k dosažení optimální harmonie sedel stroje a tedy v závěru k Vaší "fajnšmekrovské spokojenosti ".
Klíčový problém se sicem tedy je - zpravidla nevhodná velikost a tvar.
Nejprve pár slov k historii sedel Drilastic.
Podotýkám, že z předválečné doby identifikuji 3 druhy velikostních sedel Drilastic , které se objevují na nejrůznějších značkách motocyklů . NSU od kubatury 200 a výše používala od roku 1932 do roku 1939 výlučně tzv. střední velikost s různými výsečemi a odlišnými detaily v konstrukci. Firma pro spolujezdce nabízela v předválečném období kolekci potahů a konstrukcí sic sedel , která asi nejlépe ergonomicky vyhovovala spolujezdci a nebo které zákazníkovi jako doplněk vyhovoval všestranně zejména asi cenově . Přičemž sama firma Drilastic nabízela katalogově u NSU pouze jednu velikost shodnou tvarem se sedlem řidiče. Pokud jde o časový sled a další podrobnosti nabízených sedel spolujezdce pak do roku 1935 není neobvyklé , že výrobce nabízí k střednímu sedlu Drilastic řidiče "hovítko spolujezdce" tzv elastické, které mělo ve skutečnosti kožený potah a odpovídalo velikosti velkého Drilasticu. Sedlo spolujezdce gumové , které identitou odpovídá střednímu Drilasticu nalezneme až v katalogu NSU u garnitury OSL jako variantní v nabídce od roku 1936. Neumím posoudit, zda byl problém v ceně či v licenční politice firmy, ale z dochovaného množství vyplývá, že asi moc velký zájem o shodná sedla nebyl neboť original je dnes vidět spíše náhodile.
Pro názornost jak vypadá original střední sic, připojuji dva snímky.
Ze spodu jej lze rozpoznat podle stejného zadního výlisku, jaký je na předním sedle a zvláštní propojovací držáky , kterými je spojena kostra s pružinou. Spoj vypadá takto. U některých modelů výrobce provedl zkrácení ok kostry sedla přímo na šroub spojující výlisek s perem sedla.
Právě toto střední sic sedlo považuji za esteticky pro NSU nejvhodnější. Pro jeho ojedinělost na trhu jsem zvolil alternativu praktické úpravy . Díky dostupné součástkové základně je možné předělat větší na menší a dosáhnout tak konstrukcí shodné a velikostně odpovídající sic sedlo Drilastic jako na výše uvedených obrázkách.
Stačí sehnat velký sic Drilastic s madlem a jednou podélnou pružinou pod sedlem, který velmi často používaly firma BMW ,Zundapp apod. jenž používaly standardně velké sedla u řidiče a ostatní už se vyrábí v replice. No a jak poznat tento velký Drilastic ?
Při pohledu shora se liší velký Drilastic jenom velikostí , kterou nemusíme bez srovnání obou sedel poznat .
Zadní výlisek je u tohoto typu jiný , opticky širší ze spodu s příčnou pásovinou. Pružina gumy je delší.
Rozpětí připojovacích ok je o nějaký mm širší a spojení kostry nepotřebuje propojovací držáky, protože toto sedlo je o cca 20 mm delší a je namontované přímo na spojovací šroub . Ostatní součástky jsou shodné.
Ještě jednou raději zopakuji rozdíly názorněji při pohledu ze spodu
Místo zadního výlisku je u velkého sice prohnutá pásovina, která je vyztužena příčnou pásovinou , spojenou přes oka s pružinou gumy.
Při srovnání obou siců bez koster vidíme rozdíl i ve tvaru gumy a její velikosti.
Se shora vypadají vedle sebe takto
Úprava sedla detailněji.
Pro úpravu sedla použijeme identický přední držák, který je pro oba typy shodný a vypadá takto.
a kostru sedla, která se liší, jak bylo uvedeno způsobem uchycení zadních vzpěr s okem popř. délkou.
Nutné je vyměnit zadní výlisek (potřebujeme díl shodný jako na předním sedle NSU). Příčnou pásovinu zobrazenou u srovnávacích obrázků pro střední sic sedlo nepoužijeme. Dále bude nutné vyměnit pružinu gumy (nesnažte se ji zkracovat) a sehnat potah sedla.
Největší zásah se týká kostry sedla.
Je možné zkrátit zadní vzpěry této kostry s okem o 24 mm. Popř. propojit s kratším sedlem přes propojovací držáky (viz original obr.) Rozteč držíků je přesně 24 mm. Propojovací držák je vyroben z pásoviny tl. 5 mm o šířce 20 mm s rádiusem R 10. Já doporučuji alternativu zkrácení držáků. Doporučuji vyřezat tuto vzdálenost zhruba 5 cm od konce oka a navařit až podle nově sestaveného sedla. Tedy až budete mít k dispozici střední gumu s novou pružinou, nanýtovaným předním držákem a zadním výliskem. Vše navaříte a ohnete a spasujete, po spasování aby Vám šly díly do sebe.
Po provedení renovace, výměny součástek a úpravy dílů můžeme dosáhnout renovací tohoto výsledku.
Pohled z boku
Celkový výsledek na motocyklu Vás snad uspokojí, jako jeho majitele.