Sedlo spolujezdce OSL- ZDB

Tisk PDF

S množícími požadavky na získání  či opravu identického gumového sedla spolujezdce s řidičem ke stroji NSU OSL- ZDB si dovoluji popsat a nabídnout   podle mne schůdnou a šetrnou úpravu přestavby sic sedla Drilastic z tzv. velkého provedení na provedení  střední.

Proč velký sic Drilastic , co to znamená   a proč zrovna z něho  je vhodná přestavba?

Vede mě k tomu návrhu  snadnější dostupnost  sedla spolujezdce značky  Drilastic tzv. velkého provedení oproti méně dochovanému provedení střednímu  a především odzkoušená jistota "sladění tvarů sedel" a konstrukcí , vedoucí k dosažení  optimální  harmonie sedel stroje a  tedy v závěru  k Vaší "fajnšmekrovské spokojenosti ".

Klíčový problém se sicem tedy je - zpravidla nevhodná velikost a tvar.

Nejprve pár slov k historii sedel Drilastic.

Podotýkám, že z předválečné doby identifikuji 3 druhy velikostních sedel Drilastic , které se objevují na nejrůznějších značkách motocyklů . NSU od kubatury 200 a výše používala od roku 1932 do roku 1939 výlučně  tzv. střední velikost s různými výsečemi a odlišnými detaily v konstrukci. Firma pro spolujezdce  nabízela v předválečném období kolekci potahů a konstrukcí sic sedel , která asi nejlépe ergonomicky vyhovovala spolujezdci a nebo které zákazníkovi jako doplněk  vyhovoval všestranně zejména asi cenově . Přičemž sama firma Drilastic nabízela katalogově u NSU pouze jednu velikost shodnou tvarem se sedlem  řidiče. Pokud jde o časový sled   a další podrobnosti nabízených sedel spolujezdce pak do roku 1935 není neobvyklé , že výrobce nabízí k střednímu sedlu Drilastic řidiče "hovítko spolujezdce" tzv elastické, které mělo ve skutečnosti kožený potah a odpovídalo velikosti velkého Drilasticu. Sedlo spolujezdce gumové , které identitou odpovídá střednímu Drilasticu nalezneme až v katalogu NSU u garnitury OSL jako variantní v nabídce od roku 1936. Neumím posoudit, zda byl problém v ceně či v  licenční politice firmy, ale z dochovaného množství vyplývá, že asi moc velký zájem o shodná sedla nebyl neboť original je dnes  vidět  spíše náhodile.

Pro názornost  jak vypadá original střední sic, připojuji dva  snímky.

Ze spodu jej lze rozpoznat  podle stejného zadního výlisku, jaký je na předním sedle a zvláštní propojovací držáky  , kterými je spojena  kostra  s pružinou. Spoj vypadá takto. U některých modelů výrobce provedl zkrácení ok kostry sedla přímo na šroub spojující výlisek s perem sedla.

 

Právě toto  střední sic sedlo považuji za esteticky pro NSU nejvhodnější. Pro jeho ojedinělost na trhu jsem zvolil alternativu praktické úpravy . Díky dostupné součástkové základně je možné předělat větší na menší a dosáhnout tak konstrukcí shodné a  velikostně odpovídající sic sedlo Drilastic jako na výše uvedených obrázkách.

Stačí sehnat velký sic  Drilastic s madlem a jednou podélnou pružinou pod sedlem, který velmi často používaly firma BMW ,Zundapp apod. jenž používaly standardně velké sedla u řidiče a ostatní už se vyrábí v replice. No a jak poznat tento velký Drilastic ?

Při pohledu shora se liší velký Drilastic jenom velikostí , kterou nemusíme bez srovnání  obou sedel poznat .

 

Zadní výlisek je u tohoto typu jiný , opticky  širší ze spodu s příčnou pásovinou. Pružina gumy je delší.

Rozpětí připojovacích ok je o nějaký mm širší a spojení kostry nepotřebuje propojovací držáky, protože toto sedlo je o cca 20 mm delší a je namontované přímo na spojovací šroub .  Ostatní součástky jsou shodné.

Ještě jednou  raději zopakuji rozdíly názorněji při pohledu ze spodu

 

Místo zadního výlisku je u velkého sice prohnutá pásovina, která je vyztužena  příčnou pásovinou , spojenou přes oka s pružinou gumy.

 

Při srovnání obou siců bez koster  vidíme rozdíl i ve  tvaru gumy a její velikosti.  

Se shora vypadají vedle sebe  takto

 

Úprava sedla detailněji.

Pro úpravu sedla použijeme identický přední držák, který je pro oba typy shodný a vypadá takto.

a kostru sedla, která se liší, jak bylo uvedeno způsobem uchycení zadních vzpěr s okem popř. délkou. 

Nutné je vyměnit zadní výlisek (potřebujeme díl shodný jako na předním sedle NSU). Příčnou pásovinu zobrazenou u srovnávacích obrázků  pro střední sic sedlo nepoužijeme. Dále bude nutné vyměnit pružinu gumy (nesnažte se ji zkracovat) a  sehnat potah sedla.

Největší zásah se týká kostry sedla.

Je možné zkrátit zadní vzpěry této kostry s okem  o 24 mm. Popř. propojit s kratším sedlem přes  propojovací držáky (viz original obr.) Rozteč držíků je přesně  24 mm. Propojovací držák je vyroben z pásoviny tl. 5 mm o šířce 20 mm s rádiusem R 10. Já doporučuji alternativu zkrácení držáků. Doporučuji  vyřezat tuto vzdálenost zhruba 5 cm od konce oka a navařit až podle nově sestaveného sedla. Tedy až budete mít k dispozici střední gumu s novou  pružinou, nanýtovaným předním držákem a zadním výliskem. Vše navaříte a ohnete a spasujete, po spasování aby Vám  šly díly  do sebe. 

 

Po provedení renovace, výměny součástek a úpravy dílů můžeme dosáhnout renovací  tohoto výsledku.

Pohled z boku

 

Celkový výsledek  na motocyklu Vás snad uspokojí, jako jeho majitele.

 

 

Kontaktní údaje

Kontaktujte nás

inzeráty bez NSU

inzeráty NSU

Sale Koupím NSU 501 TS (1929-37)
18/07/2012

Price: 0 CZK

Anketa pro návštěvníky webu

Libí se Vám dvoutaktní model NSU ZDB, jako má pan Král