14 Květen 2010
|Předně několik úvah k historii ovládacího zařízení Amal a k jeho prvkům.
Přelomem standardního zavedení řídítek s otočnými rukojetěmi v základní verzi OHV modelu NSU je přibližně rok 1930. U konstrukčního týmů NSU nastávají společně s příchodem mistra Waltra Williama Moorea konstruktéra od Nortonu nové časy. Právě s ním přišla do továrny vedle "zmáknutého" Nortonu 18 i řada nových modernizací v podobě licencí prosazených v tu dobu z vyspělejšího anglického prostředí. Jednou takovou mohla být bez pochyby firma AMAL, která nejenom konkurovala německému AMACU nýbrž přitáhla na německý trh nové, mimo jiné lehčí a pokrokovější ovládací části výstroje motocyklu.
Vlajkovou lodí půlkulových spalovacích prostorů OHV a OHC s maximálním využitím duralu na které Moore mimo jiné pracoval a které měly nahradit těžkopádné a zastaralé stroje s rozvody IOE byla verze NSU S a SS, přičemž postupně vykrystalizovaná sportovní verze OHC po svém famozním jezdci nazvaná zkráceně Bullus si v polovině 30 let vydobyla celý svět. Právě na těchto závodních modelech od nichž se postupně odvíjí cestovní verze OS, OSL se objevují na řídítkách jako samozřejmost prvky otočných rukojetí, jak o nich budeme podrobněji psát.
Verze heftu OSL, která byla pravděpodobně součástí licence na celý ovládací systém AMAL byla specifická tím , že od počátku byla zapouzdřená uvnitř trubky řídítek . Dlužno podotknout , že se v obdobném provedení objevuje i u jiných německých výrobců motocyklů. Verze T-TS modelu NSU šla levnější cestou lanovodu plynu v kritickém místě vedeném vně trubky.
Původně byly rukojeti dvě. Levá rukojeť ovládala předstih . K tomu klasická brzda spojka vnější. Levá menší (na kopii originálního obrázku ta nižší páčka) pak byla dekompresorem a pravá vnitřní ovládala vzduchové šoupátko. Systém řídítek pro 501 S s ovládáním katalogové číslo 57 111 vypadal takto.
V tomto provedení byla řídítka použita na kubatuře 350-500 OHV, až do roku 1934.
Menší kubatury OS -OSL vyráběné v té době současně měly od prvopočátku řídítka s páčkami brzda spojka dovnitř, třemi ovládacími duralovými odmontovatelnými ovládacími prvky na objímkách a plynovou rukojeť s hliníkovou aretací. Tato novější řídítka nahradila továrna od roku 1934 i u vyšších kubatur a v nezměněné podobě tvaru i detailů byly díly montovány u verzí OSL až do roku 1939. U malých kubatur OSL po celou dobu výroby zůstávaly stejné i ve válečním období . Lišily se jenom drobnými odlišnostmi v ovládacích detailech a mírou leštění Takovou kosmetickou změnou bylo např. válečné období po roce 1943 , kdy nebylo nazbyt hliníku a kdy se nahradil k výrobě duralových dílů řídítek Zetal a řídítka nebyla lesklá nýbrž v barvě . Pro úplné začátečníky podotýkám, že tato novější řídítka katalogové číslo 97086 mají sdružený dekompresor s předstihem nalevo a pravá vnitřní páčka ovládá vzduchové šoupátko. Celkový pohled bez ovladače světel a houkačky vypadá takto.
97086
Řídítka novější, takto kompletní případně s ovladačem přepínání světel si můžete koupit , popř, jen osadit scházející díly k Vašim dochovaným. Vzhledem k nutnosti lícovat staré a nové díly tyto doplňky vyžadují dopasování, aby plyn jako celek fungoval.
A jak vlastně sestavit a dopasovat systém heftu AMAL ?
To je předmětem zájmu mnohých začínajících ev. i těch co si stroj přivezli v bedně a ve skutečnosti jej nikdy neviděli. Proto další číst pověnuji podrobněji sestavení plynové rukojeti.
1. Bubínek otočné rukujeti
detail aretačního šroubu
2. Nastavení vzdálenosti a otočení bubínku a polohy jezdce v řídítku
Obrázky níže ukazují názorně vzájemné sestavení a polohu dalších plynových částí. Osa aretačního šroubu bubínku je vedena středem vodící drážky jezdce řídítek. Zasunutí jezdce je limitováno jeho středovým kolíkem o který se opírá čelní stěnou menší vodící kostka lanka a vzadu na ni příčná drážka výřezu v otočné rukojeti . Prohnutí pro chod lanka musí být otočeno z levé strany. Viz druhý obrázek níže plynu v řezu. Otočná rukojeť musí být dále zasunuta tak daleko, aby se dala na konec řídítka nasunout dorazová objímka a dovnitř brzdová páčka. Po sestavení rukojeti vůči jezdci řídítek získáte též z levé strany po zasunutí bubínku do otočné rukojeti jeho vzdálenost na řídítku.
V této poloze je možné si polohu bubínku označit na chromovovaném dílu řídítek jako níže na obrázku např. černým popisovačem a ve středu provézt zahloubení do hloubky minimálně 1,5 mm, sloužící pro kužel závrtného šroubu, jenž fixuje bubínek proti pootočení.
3. Doladění a sestavení vodících kostek pro plynové lanko
Kostky musí volně klouzat v podélné drážce, kde jsou vedeny šikmým nálitkem, který zajišťuje posun po ose šroubovice. Po zasunutí do drážek vzniká otáčením rukojeti doprava pohyb kostek směrem od sebe a tím se natahuje zaklesnuté lanko , které je zasunuto hranou bowdenu v levé delší kostce a zataveným válečkem s lankem uvnitř menší kostky. Umístění kostek vidíme z více pozic. Důležitá je též jejich výška, která musí odpovídat výšce krycího plechu otočné rukojeti v případě nálitku a menší část zase musí klouzat mezi průměrem otočné rukojeti a řídítkem. Každá rukojeť musí mít přibodovaný krycí plech jinak nebude dobře fungovat. Některé starší modely měly plech volně nasunutý, což činilio problémy. Poznámka:
Zde na obrázcích s "obnaženou chromovanou rukojetí" prezentuji jenom pro názornost sestavu šroubovic v řezu, která je krycím plechem zakrytá. Prodejní verze je již včetně plechu, který je přibodován.
Na dalších obrázcích je pak vidět názorně výška kostky vůči takovéto rukojeti , tedy dolní hraně jejího krycího plechu.
Po doladění je možné odzkoušet zasunutí rukojeti k již fixovanému bubínku. Kostky musí být v základní poloze takto a doporučuji jejich namazání vaselinou
4. Doladění a zasunutí pravé objímky
Po té, kdy otočnou rukojeť rozchodíme je nutné doladit chod rukojeti. Ten je dán výřezem o velikosti přibližně 270 stupňů do něhož zapadá prvá objímka páčky která má odpovídající otvor pro zasunutí. I v tomto případě bude nutné dolícovat horní plochu pro otočnou rukojeť, která klouže mezi výstupky upravujícími délku chodu po horní hraně pravé objímky. Viz níže zobrazené místo, které je nutné pilníkem po upnutí ve svěráku po hraně objímky doladit.
Doladěná objímka se pak zasune do otvoru řídítka, což dokumentuje nejlépe tento boční detail.
Před nasazením páčky přední brzdy máme plyn sestaven v této vzdálenosti od kraje řídítka.
Teď už zbývá jenom navléct gumovou rukojeť. Nápis Amal má býti seshora zhruba v urovni podélné drážky. Kdo maže ten jede. Nasunutí si usnadníte namazáním konsistencí s mýdlovou vodu či saponátem, který vyschne a nebude rukoletí později protáčet. Délka gumy odpovídá bočním pozicím objímky na jedné straně a bubínku na straně druhé. Mezi nimi ponechte drobnou mezeru pro volný pohyb.
Než zasunete rukojeť definitivně i se záchytem lanka nezapomeňte na sdružený ovládač Bosch LSH 16/1 houkačka- přepínání světel, který musíte nasunout jako prvý před bubínkem otočné rukojeti. NSU používalo výlučně přepínač od Bosche v provedení Zetal, tedy nikoliv bronz ani ALU. Na předválečném provedení vypadal tak, jak jej nabízím.
5. Nasazení gumy a páčky
Po kompletaci sestavy zasuňte páčku brzdy do řídítka. Její polohu si jemně doladíte až podle toho , jak Vám bude vyhovovat při jízdě. Měli byste dosáhnout tohoto složení.
Na levé straně řídítka pak nasunutí objímky s páčkou a gumové rukojeti pro Vás již bude rutinní opakovanou praxí. Pro úplnost tématu sestavy uvádím, že v některých letech se používala taková guma, která vyžadovala i fixační kroužek o šířce 4 mm a výšce rukojeti namontovaný na levé straně proti uvolnění dopředu.